4.den - 15.1.2009 – Příjezd do Káhiry a Luxorské muzeum

Do  Káhiry přijíždíme ve tři čtvrtě na devět ráno. V Káhiře jsme sice již podruhé, ale zatím známe pouze letiště a vlakové nádraží. To se však v následujících hodinách má změnit.

Běžný den v KáhiřeNasedáme do stařičkého taxíku a necháváme se odvézt na ulici Kasr el-Niel nedaleko náměstíčka Talat Harb. Toto místo je strategické. Nejen, že odsud kousek do egyptského muzea a k Nilu a nejen proto, že zde je hotel Dahab, který jsme si předem vytipovali pro ubytování v Káhiře, ale jak později zjišťujeme přímo u domu s hotelem je na rohu umístěn krámek ve kterém prodávají alkohol a ledničku mají doslova narvanou plechovkami studené Stely. To se hodí.

Taxikář sice neví, kde přesně hotel Dahab leží, ale neváhá zastavit uprostřed ulice zeptat se řidiče stojícího vedle něj. Že tím zablokuje kompletně dopravu na jedné z nejrušnějších ulic v Káhiře ho netrápí. Vystupujeme z auta přímo před domem ve kterém je hotel. Ten se rozkládá na střeše budovy. Vyjíždíme stařičkým výtahem do posledního patra a zbytek jdeme po schodech. Náš plán dostává první trhlinku, jelikož hotel je obsazen a nelze nám ani ukázat pokoj. Prý až po poledni. Čekat se nám nechce a proto odcházíme hledat štěstí jinam. Cestou po schodech dolu narážíme na hotel Vienna. Zde volno mají, ale hotel je o něco dražší. 50LE za osob a noc ve třílůžkovém pokoji s wc a sprchou. Přesto zůstáváme. Po osprchování a ranní hygieně vyrážíme do ulic Káhiry.

Egyptské muzeum

Egyptské muzeum v Káhiře.Naše první cesta vede na náměstí Midan Tahrír. Zde na rohu nacházíme KFC a dáváme si pozdější snídani. Dnešní den máme vyhrazen na prohlídku nedalekého Egyptské muzea. U muzea je rušno. Davy turistů a desítky přijíždějících autobusů dávají tušit, že sami zde rozhodně nebudeme. U muzea panují přísná bezpečnostní opatření. Platíme vstupné 60LE a i přesto, že cedule zakazují focení naše fotoaparáty nechávají ostrahu v klidu. Několika patrová budova Egyptského muzea ukrývá mnoho desítek tisíc vystavených fantastických pokladů. Opět oceňujeme, že nejsme nijak organizováni a máme čas strávit v muzeu mnoho hodin. Mezi nejpřitažlivější z vystavených artefaktů samozřejmě patří zlatá maska faraona Tutanchamona. Je opravdu uchvacující, stejně tak jako celé oddělení věnované tomuto panovníkovi. Muzeum opouštíme pár minut před zavíračkou. Dole v krámku se suvenýry kupujeme za 50LE mapu Káhiry a vydáváme se na večeři. Tentokrát do McDonaldu nedaleko náměstí Talat Harb. Poté oklikou zpět na hotel, osprchovat a co s načatým večerem?

První večer v Káhiře

Bistro v Káhiře.Recepčního hotelu se ptáme na nějakou restauraci, kde bychom si mohli dát pivo. Osobně nás jde doprovodit přes ulici, kde je restaurace. Interiér působí honosně a i personál snese mezinárodní měřítka pro luxusnější restauraci. Dáváme si pivo, kávu. Bohužel je zde trošku dráž, přeci jenom 18 LE za Stelu se nám zdá trošku hodně. Proto se vydáváme pátrat na vlastní pěst a netrvá dlouho a máme štěstí. Kousek za náměstím Talat Harb je na rohu jakési bistro, kde podávají jídla a také mají pivo (8LE). Bistro má velká okna s výhledem na křižovatku a rušnou ulici. Je zajímavé pozorovat proudy lidí, kolony troubících automobilů. Semafory zde tvoří pouze barevnou kulisu, protože je nikdo nerespektuje a na červenou stejně nezastaví. Bistro se má ještě jednu zvláštnost. Je zde vánoční stromeček. Přesně takový, jak ho známe od nás. I další výzdoba připomíná nedávné vánoce. Další ukázka toho, jak je Egypt nábožensky tolerantní. Muslimové tu v klidu večeří pod symboly křesťanských vánoc. Popíjíme vychlazené pivo a spřádáme plány na zítřejší výlet za pyramidami v Gíze. I před půlnocí jsou ulice plné lidí a panuje zde ruch jako ve dne. Přesouváme do hotelu a dole  krámku kupujeme plechovkové Stely na dobrou noc..